Soa en anticonceptie

Seks en seksualiteit; iedereen heeft er iets mee te maken. Sommige leerlingen zullen er al ervaring mee hebben en andere nog niet.

Tijdens deze les bespreken we bescherming tegen zwangerschap en SOA. Daarnaast trainen we vaardigheden, zoals het aangeven van grenzen en wensen. Er is volop ruimte voor het stellen van vragen.

We laten verschillende anticonceptiemiddelen zien, zoals: het spiraaltje, de hormoonring, het hormoonstaafje en de anticonceptiepil.

Omschrijving:
Seks en seksualiteit; iedereen heeft er iets mee te maken. Sommige leerlingen zullen er al ervaring mee hebben en andere nog niet.
Tijdens deze les laten we de verschillende anticonceptiemiddelen zien waaronder de pil, spiraal en hormoonstaafje en bespreken het gebruik van deze middelen. Tevens wordt er aandacht besteed aan de meest voorkomende soa’ s, het afnemen van een soa-test en hoe je jezelf kan beschermen tegen soa’s. Er kan nogal wat misgaan met een condoom door verkeerd gebruik, zoals afglijden, knappen of scheuren. Daarom krijgen de leerlingen tijdens de les gelegenheid om te oefenen met het omdoen van een condoom. Bij de verschillende onderdelen bespreken we suggesties hoe je eigen grenzen aan kunt geven en grenzen van anderen kunt herkennen.
In overleg met de voorlichter kan er een voor de groep relevant onderwerp aan de voorlichting toegevoegd worden. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de werking van het lichaam, het maagdenvlies, menstruatie, relaties en vriendschappen, seksuele diversiteit en culturele verschillen.
Daarnaast laten we de meest voorkomende vragen de revue passeren:

  • Wat moet je doen als je een keer een de pil vergeten bent?
  • Kun je de pil ook doorslikken?
  • Wat is het verschil tussen een hormoon- en een koperspiraaltje?

Tevens wordt er aandacht besteed aan seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA):

  • Wanneer moet je een soa test laten doen?
  • Hoe gaat dat precies en waar moet je zijn?

Dan de praktische kant; het correct gebruiken van een condoom, zodat hij goed beschermt tegen zwangerschap en SOA. Leerlingen krijgen de gelegenheid om te oefenen met het omdoen van een condoom:

  • Waarom moet je het tuutje dichtknijpen?
  • Hoe kun je zien dat een condoom goed zit?

Tot slot bespreken we hoe leerlingen eigen wensen en grenzen kunnen ontdekken & aangeven én hoe je grenzen van anderen kuntherkennen:

  • Hoe kan ik aangeven dat ik nog geen seks wil?
  • Hoe geef ik aan dat ik graag wat langer voorspel wil?

In overleg met de voorlichter kan er een voor de groep relevant onderwerp aan de voorlichting toegevoegd worden zoals: de werking van het lichaam, het maagdenvlies,  menstruatie, relaties en vriendschappen, homoseksualiteit en culturele verschillen.

 

Doelgroep (leeftijd leerlingen): Vanaf 12 jaar, afgestemd op het niveau en de  leeftijd van de groep

Duur activiteit: 1 of 2 lesuren (school kan voorkeur aangeven)

Groepsgrootte: Voorkeur: 5 – 20 leerlingen

Max. aantal leerlingen: 30

Aanwezigheid docent:   in overleg

Materiaal/ruimte: Mogelijkheid om internet te gebruiken (beamer/laptop of digiboard)